سبد خرید 0

خدمات مشاوره ازدواج

ازدواج مهمترین تصمیم هر فرد در دنیای پیش رو است

قطعا برای تصمیم گرفتن در مورد این امر مهم و بزرگ بهتر است از مشاوره های تخصصی استفاده کنیم و بهترین تصمیم را داشته باشیم.

خدمات مشاوره ازدواج

خدمات مشاوره ازدواج در مراکز مشاوره چیست؟ مشاوره ازدواج توسط مشاورانی حرفه ای و متخصص در این زمینه برای حمایت از زوجین از طریق مکالمه و آموزش می باشد. در مراکز مشاوره معمولا مشاوران حرفه ای سعی می کنند تمامی مواردی که می تواند منجر به بروز مشکلاتی در آینده شوند را پیدا کنند و با همکاری طرفین و ارائه راهکارهای مشخص سعی می کنند تمامی این اختلافات را به گونه ای صحیح رفع کنند. به همین دلیل یکی از خدمات مشاوره ازدواج را می توانیم شناسایی مشکلات و اختلافات بین زوجین بدانیم که با ارائه آموزش های صحیح و همچنین ارائه راهکارهای مناسب این مشکلات می توانند رو به بهبود رفته و مرتفع شوند. البته این محور اصلی و کلی خدمات مشاوره ازدواج می باشد و مراکز مشاوره معمولا دارای خدمات گسترده تری هستند که ما هر یک از این موارد را برای شما توضیح میدهیم.

وظایف مشاور ازدواج چیست؟

خدمات مشاوره ازدواج

همان طور که گفتیم هر مرکز ارائه دهنده خدمات مشاوره ازدواج دارای مشاورانی حرفه ای و متخصص می باشد که این مشاوران وظیفه هایی دارند که باید آنها را به درستی انجام دهند. این وظایف همگی در راستانی خدمات مراکز مشاوره ازدواج می باشد.

مشاورانی که در حوزه ازدواج فعالیت می کنند خدمات گوناگونی را به مخاطبان خود ارائه می دهند. اما مهم ترین و اصلی ترین وظیفه ای که بر عهده دارند این است که به زوجینی که پیش از ازدواج متوجه وجود مشکلاتی در خود و یا در همسر خود شده اند کمک کنند تا این مشکلات بر طرف شود. برخی از خدمات مشاوره ازدواج به این صورت است که مشاور سعی می کند به هر یک از زوجین به صورت جداگانه در مورد یک موضوع واحد مشاوره دهد و سپس با بررسی پاسخ های طرفین، جلسه مشاوره با حضور هر دو شریک را برای ارائه راهکار برگزار کند.

یکی دیگر از خدمات مشاوره ازدواج این است که در این مراکز معمولا با خانواده های یکی زوجین که دارای ازدواج ناموفق قبلی بوده و یا دارای سوابق اعتیاد بوده است جلساتی را برگزار کنند تا بتوانند شرایط را به طور دقیق تری مورد بررسی قرار دهند و راه کار های مناسب تری را ارائه کنند. در تمامی جلسات مشاوره معمولا مشاوران تمرکز اصلی خود را بر روی پویایی خانواده قرار می دهند و ارتباط موثر بین اعضای خانواده را بررسی می کنند. در نهایت زمانی که ریشه مشکلات پیدا شد با ارائه آموزش های صحیح به دنبال رفع مشکلات می باشند.

یکی دیگر از خدمات مشاوره ازدواج که توسط مشاوران در مراکز مشاوره انجام می شود این است که اختلالات روانی را در زوجین شناسایی کنند و سعی کنند با ارائه راهکارهای آموزشی آنها را درمان کنند. برای آنکه بتوانند اختلالات را به خوبی شناسایی کنند لازم است که برخی از تست ها و سوالات را مطرح کنند تا در خلال پاسخ هایی که از طرفین دریافت می کنند بتوانند مشکلات و اختلالات را شناسایی کنند و سپس با بررسی دقیق تر برای درمان زوجین، مناسب ترین راه کار ها را ارائه دهند.

تمامی تلاشها و خدمات مشاوره ازدواج برای این است که زوجین بتوانند با شرایطی وارد زندگی مشترک شوند که امکان پایداری رابطه بسیار زیاد باشد و زوجین بتوانند رابطه ای را با دوام بالا تجربه کنند تا از گزند مشکلات بعدی در امان باشند.

به همین دلیل است که به شما توصیه می شود حتما پیش از ثبت ازدواج چه متوجه مشکلاتی شده اید و چه به نظرتان همه چیز ایده ال است برای رفتن به مراکز مشاوره قبل از ازدواج اقدام کنید.

چرا که در خلال این جلسات می توانید با بسیاری از زوایای پنهان خود و شریک خود آشنا شده و راه کار رفتار با این زوایا را بدانید.

ارائه مشاوره ازدواج به زوجینی که شرایط تلخی را سپری کرده اند برخی از خدمات مشاوره ازدواج معمولا به دوران پیش از ازدواج مربوط نمی شود.

بلکه برخی از مشاوران و مراکز مشاوره ازدواج خدماتی را دارند که تنها مخصوص افراد و خانواده هایی می باشد که تحت تاثیر اعتیاد به مواد مخدر و یا مشروبات الکلی و یا تحت تاثیر خشونت خانگی قرار گرفته اند و زندگی خود را در شرایطی بحرانی و نزدیک به سقوط می بینند. این یکی از مهمترین خدمات قابل ارائه در مراکز مشاوره ازدواج می باشد.

معمولا خانواده هایی که تحت تاثیر شرایط خاصی قرار دارند و در شرایط بحرانی به سر می برند تنها راه حل را در جدایی و فروپاشی می بینند. اما گاهی اوقات مشاوران ازدواج به این نتیجه می رسند که می شود با ارائه راهکار هایی منطقی یک خانواده را از این شرایط بحرانی نجات دهند. به همین دلیل همه خدمات مشاوره ازدواج معطوف به پیش از ازدواج نبوده و عموما سعی می کنند شرایطی را ایجاد کنند که خانواده های در حال فروپاشی که شانسی برای حیات دارند را هم در شرایط بهبود و ایده آل قرار دهند. 

یکی از پیشنهاد هایی که مراکز خدمات مشاوره ازدواج در چنین شرایطی ارائه می دهند این است که برای زوج یا زوجینی که به اعتیاد دچار هستند شرایط درمانی را با تجویز حضور در کمپ های ترک اعتیاد فراهم کنند. از طرفی در خصوص بروز مشکلاتی نظیر خشونت های خانگی مشاوران سعی می کنند برای طرفی که تحت این مشکلات قرار گرفته است جلساتی را برای عبور از این شرایط برگزار کنند. در این جلسات

معمولا قصد بر این نیست که زوجین به زندگی خود بازگردند بلکه تلاش برای کمک به فرد آسیب دیده است تا بتواند خود را بازیابی کرده و دوباره به زندگی شخصی خود باز گردد. 

دلیل نیاز به خدمات مراکز مشاوره های ازدواج

همانطور که میدانید ازدواج یک تصمیم بسیار مهم می باشد و این تصمیم بدون چالش و مشکل نخواهد بود. به همین دلیل استفاده از خدمات مشاوره ازدواج می تواند به ما کمک کند که شرایط بهتری را تجربه کنیم و در مسیر موفق تری قرار بگیریم. خیلی از زوجین به علت عدم آشنایی با وضعیت های مختلف روانی و روابط با

بروز یک اختلال ساده در رابطه خود گمان می کنند که درگیر یک اختلاف خانوادگی و عاطفی قرار دارند. اما در حقیقت این طور نیست. زوجین در این شرایط شروع به نزاع و قهر می کنند. اما اگر از خدمات مشاوره ازدواج استفاده کنند امکان دارد با تنها چند جلسه ساده تمامی این مشکلات و اختلالات به وجود آمده بر طرف شود. یک مشاور خوب می تواند در این شرایط ابزارها و راهکارهایی را ارائه دهد که بهترین شرایط را داشته باشد تا اختلال به وجود آمده تنها در چند جلسه رفع شود اما نباید فراموش کنید که این راهکارها تنها زمانی می تواند برای شما مفید و موثر واقع شود که شما در تمامی این مراحل به روند درمانی خود کمک کنید.

بی شک یکی از مهمترین خدمات مشاوره ازدواج در مراکز مختلف این است که مشاوران برای بررسی عمیق تر ریشه ها و یافتن مشکلاتی که وجود دارد به صورت گروهی هم کار درمان و مشاوره را پیش می برند. یعنی شما جلساتی را با سایر مشاورین حاضر در مراکز مشاوره انجام می دهید و نتیجه ای که در تمامی این جلسات به دست می آید به اشتراک گذاشته می شود. به این ترتیب ریشه یابی مشکلات می تواند با دقت بسیار بیشتری صورت پذیرد و راه حل سریع تر به دست می آید و همچنین می تواند بسیار موثرتر و مفیدتر واقع شود. 

خدمات مراکز مشاوره ازدواج تا به این قسمت از مطلب برخی از مهمترین خدمات مشاوره ازدواج را به شما گفتیم اما این ها تنها برخی از مواردی بود که در یک مرکز خدماتی مشاوره های ازدواج به شما عزیزان ارائه می شود. در این بخش قصد داریم مجموعه از خدماتی که در هر مرکز مشاوره به شما ارائه می شود را یک به یک معرفی کنیم و سپس هر یک را به صورت مجزا شرح دهیم. در ابتدای لیست خدمات را که تا به این بخش به شما معرفی کرده ایم هم نام می بریم و در ادامه مواردی که تا کنون شرح نداده ایم را معرفی می کنیم. این خدمات به طور کلی همانطور که متوجه شدید به دو دسته اصلی تقسیم می شود که این دو دسته عبارت اند از:

 

مشاوره پیش از ازدواج

خدمات مشاوره ازدواج

برخی از خدمات در زمانی به مخاطبان ارائه می شود که تازه قصد به انجام ازدواج دارند و میخواهند زندگی مناسبی را تجربه کنند که در آن میزان تنش ها بسیار پایین باشد. اما برخی دیگر از خدمات مربوط به خانواده ها و یا زوجینی می باشد که ازدواج کرده اند و اکنون به مشکلاتی برخورد کرده اند که زندگی آنها را تهدید می کند.

 

ارائه خدمات مشاوره ها پیش از انجام ازدواج

همان طور که گفتیم برخی از خدماتی که در مراکز مشاوره ای ازدواج صورت می پذیرد مربوط می شوند به مشاوره های پیش از ازدواج.

در این شرایط معمولا زوجین یا متوجه بروز مشکلاتی شده اند و یا اینکه گمان می کنند همه چیز به صورت عالی پیش می رود اما می خواهند تمامی زوایا و ظرفیت های موجود در خود را شناسایی کنند.

به همین دلیل در این شرایط نیاز پیدا می کنند که وارد مرحله مشاوره شوند.

مهمترین خدماتی که در مراکز مشاوره پیش از ازدواج ارائه می شود عبارت اند از:

  • بررسی

اختلالات روانی زوجین

  • شناسایی

مشکلات موجود در درک صحیح از ازدواج طرفین

  • ریشه یابی

شرایط استقلال مالی و عاطفی طرفین

  • بررسی سن

ازدواج

  • بررسی

اختلاف سنی در ازدواج

  • بررسی

تجربه رابطه ناموفق قبلی در ازدواج این موارد از جمله مهمترین خدمات مشاوره ازدواج می باشد که در مراکز مشاوره به شما در خصوص ازدواج های پیش از ازدواج ارائه می شود. در ادامه هر یک از این موارد را به صورت مجزا برای شما عزیزان شرح خواهیم داد و به تک تک خدماتی که در این زمینه قابل ارائه میباشد خواهیم پرداخت.

بررسی اختلالات روانی زوجین از مهمترین خدمات مشاوره ازدواج که پیش از ازدواج به مخاطبان عزیز ارائه می شود بررسی اختلالات روانی در زوجین می باشد. معمولا مشاوران در این مرحله انواع تست ها را مطرح می کنند که با برگزاری این تست ها متوجه وجود مشکلاتی در افراد می شوند.

برخی از مهمترین تست هایی که در این دوره ها برگزار می شود عبارت اند از:

  • تست شخصیت

شناسی

  • تست

تمایلات جنسی

  • تست درون

گرایی

  • تست اعتماد

به نفس

این تستها بسیار معتبر بوده و پاسخ آنها می تواند برای مشاور مسائلی را روشن کند که بسیار مهم می باشد.

در صورتی که برای مشاور مشخص شود که یکی از زوجین یا هر دو در برخی از موارد دارای اختلالاتی هستند بلافاصله سعی می کند که ریشه های مشکل را پیدا کند و برای رفع آنها اقدام کند. در این وضعیت این احتمال وجود دارد که مشاور به یکی از مهمترین خدمات مشاوره ازدواج یعنی جلسات مشترک یا جلسات گروهی روی بیاورد.

به این ترتیب سعی می کند بهترین راه کار ها را به افراد ارائه دهد تا با انجام آنها شرایط برای زوجین به گونه ای پیش برود که مشکلات موجود به سمت بهبود حرکت کرده و کاملا درمان شود.

نکته: تمامی راه حل ها و راهکارهایی که مشاور به عنوان یکی از خدمات

مشاوره ازدواج به شما ارائه می دهد راه حل های قطعی نیستند. بلکه این راه حال ها و راه کارها زمانی می تواند برای شما مفید واقع شود که شما به درستی به تمامی توصیه های مشاور عمل کنید.

در واقع این خود شما هستید که باید مسیر درمان را طی کنید مشاوران به جای شما این مسیر را طی نمی کنند آنها فقط به شما در خصوص چگونگی طی کردن این مسیر کمک میکنند و در نهایت راهنمایی های لازم را ارائه می دهند.

شناسایی مشکلات موجود در درک صحیح از ازدواج

از دیگر خدمات مشاوره ازدواج که پیش از ازدواج مورد بررسی قرار می گیرد بررسی میزان درک طرفین از ازدواج و اهداف آنها از ازدواج می باشد.

اگر زوجین در این مرحله به مشکل بخورند یعنی علی رغم رابطه ی عاشقانه ای که دارند که در ادامه زندگی خود با مشکلات بزرگی دست و پنجه نرم خواهند کرد. اهداف در ازدواج یکی از مهمترین نشانه ها برای مشاوران می باشد که بتوانند به خوبی وضعیت فعلی و روندی که این شرایط در ازدواج طی خواهد کرد را شناسایی کنند.

معمولا مشاوران سعی می کنند با طرح سوال هایی بسیار ساده در خصوص اینکه هدف از ازدواج چیست و چه اتفاقی رخ داد که تصمیم به ازدواج گرفتید؟

به ریشه پاسخ هایی که ارائه میدهند برسند.

اما فراموش نکنید شما باید در برابر تمامی سوالاتی که مشاور از شما میپرسد صادق باشید. صداقت شما موجب می شود که شما بتوانید خدمات مشاوره ازدواج را به درستی دریافت کنید.

در صورتی که نتوانید با خودتان و مشاور خودتان صادق باشید شناسایی میزان درکی که شما از ازدواج دارید ممکن نخواهد بود به همین دلیل توصیه می کنیم با صداقت کامل در جلسات حاضر شوید.

درک صحیح از ازدواج می تواند عامل موفقیت شما در ازدواج باشد. در صورتی که شما نتوانید درکی درست از ازدواج داشته باشید قطعا در ازدواج با مشکلاتی روبرو می شوید.

به همین دلیل یکی از خدمات مشاوره ازدواج این است که میزان درکی که شما در مورد ازدواج و مسائل زندگی مشترک دارید را بررسی کند و بتواند شما را در این زمینه به درستی راهنمایی کند. فراموش نکنید که عشق به تنهایی کافی نیست.

آنچه می تواند در پایدار نگه داشتن عشق شما کمک حال شما باشد میزان درک صحیح شما از ازدواج است. 

بررسی استقلال مالی و عاطفی زوجین

در ادامه بررسی خدمات مشاوره ازدواج به بررسی استقلال مالی و عاطفی طرفین می رسیم که یکی از مهمترین ویژگی هایی است که مشاوران آنها را مورد بررسی قرار می دهند.

اگر زوجین نتوانند استقلال مالی داشته باشند و برای امورات مالی خود نیاز داشته باشند که به والدین خود پناه ببرند نمی توانند شرایط ازدواج خود را به خوبی پیش ببرند. به همین دلیل باید به این موضوع به دقت توجه داشت که استقلال مالی یکی از مهمترین دارایی های شما برای داشتن یک ازدواج خوب می باشد.

یکی دیگر از مواردی که در جلسات مشاوره مورد بررسی قرار می گیرد بررسی میزان استقلال عاطفی زوجین می باشد.

مهمترین خدمات مشاوره ازدواج در مرحله پیش از ازدواج این است که شرایط استقلال عاطفی زوجین مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر زوجین نتوانند نیازهای عاطفی یکدیگر را برطرف کنند بی تردید با مشکلاتی روبرو خواهند شد که زندگی آینده آنها را با خطراتی جدی تهدید می کند. استقلال عاطفی به این معنا است که زوجین در زمان بروز مشکلاتی در ازدواج برای گلایه و شکایت از همسر خود و دریافت محبت از خانواده، مشکلات معمولی خود را با خانواده مطرح کنند.

این موضوع می تواند منجر به این شود که خانواده ها در ازدواج دخالت کرده و تمامی مراحل زندگی زوجین را کنترل کنند. در برخی از موارد هم احتمال دارد که یکی از زوجین محبتی که از خانواده خود دریافت می کند را بیش از محبت از همسر خود ببیند.

به همین دلیل تصمیم می گیرد که به روابط عاطفی خود را با همسر خود در میان نگذارند. به همین دلیل یکی از خدمات مشاوره ازدواج بررسی این فاکتور مهم در زوجین می باشد که می تواند نقش بسیار مهمی را در آینده زندگی مشترک زوجین ایفا نماید. 

بررسی سن ازدواج

یکی از مهمترین مواردی که افراد برای دریافت خدمات مشاوره ازدواج به سراغ مشاوران می آیند موضوع سن ازدواج می باشد. عموما افراد بر این باور هستند که ازدواج یک سن شناسنامه ای دارد و می ترسند که با رد شدن از این سن نتوانند به درستی زندگی مشترک خود را آغاز کنند. اما نکته ای که در این رابطه مشاوران به مراجعان اعلام می کنند این است که سن ازدواج فقط دارای یک بازه محدودیت می باشد. آنهم حداقل سن ازدواج است که نباید کمتر از هجده سالگی باشد.

چرا که در سنین کم معمولا افراد هیجانی تصمیم میگیرند.

از این رو مشاوران سن ازدواج را به غیر از این مورد، در شناسنامه شما بررسی نمی کنند. سن ازدواج شما را بر اساس آنچه که تا کنون به عنوان خدمات مشاوره ازدواج بیان کردیم تعیین می کنند. یعنی بررسی میزان استقلال مالی و عاطفی شما، بررسی اختلالات روانی و همچنین بررسی درک صحیح از ازدواج مواردی هستند که می توانند گویای این نکته باشند که آیا شما به سن ازدواج رسیده اید یا خیر؟ امکان دارد شما در سن بیست سالگی یا چهل سالگی به این موارد دست یابید. در هر سنی که به این موارد دست یابید سن ازدواج شما در همان زمان است.

پس فراموش نکنید که در بررسی سن ازدواج کمترین اهمیت مربوط به سن شناسنامه ای شما می باشد. یکی از دلایلی که مشاوران ارائه دهنده خدمات مشاوره ازدواج به شما توصیه می کنند که صداقت داشته باشید و در جلسات با صداقت کامل حاضر شوید این است که بررسی هر یک از این مسائل می تواند تعیین کننده موارد دیگر باشد. این موارد مانند زنجیره ای به یکدیگر متصل هستند و وضعیت شما در هر حالت می تواند تعیین کننده وضعیت و شرایط شما در سایر حالت های دیگر نیز باشد.

بررسی اختلاف سنی در ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج معمولا محل بحث های فراوان بین زوجین و خانواده ها می باشد. البته در این بین معمولا خود زوجین چندان مشکلی را نمی بینند چرا که عاشق هستند و به این مسائل توجهی نمی کنند. اما در این شرایط خانواده ها معمولا بیشترین نگرانی را دارند. به همین دلیل یکی از خدمات مشاوره قبل ازدواج میتواند بررسی اختلاف سنی در زوجین باشد. در این بین مشاوران توصیه هایی را ارائه می دهند و شما را از تمامی چالش هایی که می تواند برای شما وجود داشته باشد آگاه می کنند.

باید بدانید که یکی از مواردی که میتواند زندگی مشترک را در طی سالیان آتی با مشکل روبرو می کند اختلاف سنی می باشد. به همین دلیل مراکز مشاوره معمولا خدمات مشاوره ازدواج خود را در این زمینه هم ارائه می دهند. به این ترتیب شما می توانید به کمک آگاهی هایی که از چالش های موجود در این راه دارید سعی کنید موفق تر عمل کرده و موقعیت خودتان را در ازدواج به گونه ای تثبیت کنید. گذراندن دوره های مشاوره در این زمینه به شما کمک می کند که در برابر چالش های موجود بتوانید با درک و آگاهی بیشتری مقابله کنید.

بررسی تجربه های ناموفق قبلی

تجربه های ناموفق قبلی می تواند بر روی زندگی جدید هم تاثیرات منفی و مخربی داشته باشد. ما در مطالبی به صورت جداگانه این موارد را مورد بررسی قرار داده ایم اما در این بخش به این مسئله به عنوان یکی از مهمترین خدمات مشاوره ازدواج خواهیم پرداخت. وقتی یکی از زوجین و یا هر دو نفر تجربه قبلی نا موفقی را سپری کرده باشند شرایط برای خود آنها می تواند بسیار سخت و برای طرف مقابل و خانواده طرف مقابل می تواند بسیار نگران کننده و پر از ترس از تکرار باشد.

به همین دلیل مراکز مشاوره سعی می کنند به بررسی این موضوع به صورت اختصاصی به عنوان یکی از خدمات مشاوره ازدواج بپردازند. در ابتدا باید بررسی کنند که مشکلاتی که منجر به شکست در رابطه قبلی شده چه بوده و آیا خود زوج یا زوجه در این تجربه تلخ نقش موثر داشته است یا خیر؟ اگر هم فرد در این تجربه نقش موثر داشته باشد باید بررسی شود که آیا موارد قبلی که منجر به شکست شده در این فرد برطرف شده است یا خیر؟ تمامی این موارد می تواند به پایداری زندگی جدید کمک های بسیار کند.

خدمات مشاوره ازدواج ( پس از ازدواج )

در ادامه بررسی این سوال که خدمات مراکز مشاوره ازدواج چیست به خدماتی میرسیم که مربوط میشود به دوران ازدواج و پس از عقد. در این شرایط خانواده ها دچار بحران ها و مشکلاتی می شوند که می تواند منجر به فروپاشی شود. در این مراحل برای خانواده طلاق می تواند تنها راه چاره باشد اما باید این مسئله مورد بررسی دقیق قرار بگیرد تا اطمینان حاصل شود که اگر طلاق اتفاق می افتد بهترین مسیر ممکن بوده است. مهمترین خدماتی که در این شرایط توسط مراکز مشاوره ازدواج ارائه می شود عبارت اند از:

  •     بررسی بحران هایی نظیر اعتیاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی
  •     بررسی بحران هایی نظیر خیانت
  •     بررسی بحران هایی نظیر مشکلات جنسی
  •     بررسی مشکلاتی نظیر خشونت های خانگی

این موارد از مهمترین خدمات مراکز مشاوره ازدواج در زمان پس از عقد می باشد. هر یک از این مشکلات می تواند خانواده را در آستانه نابودی و فروپاشی قرار دهد. به همین دلیل باید برای بررسی دقیق این موارد به سراغ مراکز مشاوره ازدواج رفت تا از تمامی جنبه اتفاقات رخ داده را مورد بررسی قرار داد و در صورت امکان آنها را از بین برد و مرتفع کرد.

اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی

این موضوع یک بحران بسیار خطرناک برای خانواده ها می باشد. به همین دلیل در مراکز مشاوره ازدواج به این موضوع به صورت جدی و دقیقی رسیدگی می شود. در صورت بروز چنین مشکلی معمولا نخستین کاری که مشاوران سعی می کنند انجام دهند ریشه یابی اعتیاد است. اگر به ریشه برسند می توانند شرایط را برای ترک اعتیاد فراهم کنند. معمولا مشاوران به مراجعان توصیه می کنند که دوره های کمپ ترک اعتیاد را پشت سر بگذارند و دوباره به زندگی خود باز گردند و از فروپاشی خانواده جلوگیری کنند.

بررسی بحران خیانت

خیانت معمولا تلخ ترین و زجر آور ترین رفتاری است که می تواند از طرف یکی از زوجین رقم بخورد و زندگی را به نابودی بکشاند. وقتی خیانت رخ می دهد دیگر روابط زوجین مانند قبل نخواهد شد و یک بی اعتمادی بزرگ در خانواده شکل می گیرد. از حساس ترین خدمات مشاوره ازدواج می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد و ارائه راه کارهای درست و منطقی در این شرایط معمولا سخت به نظر می رسد. اما جایی برای نگرانی نیست چرا که مشاوران ازدواج از دانش و تخصص کافی در این زمینه برخوردار هستند.

آنها ابتدا ریشه هایی خیانت را مورد ارزیابی قرار می دهند. باید متوجه شوند چه عامل یا عواملی موجب شده است که یکی از طرفین به سمت خیانت پیش رود و زندگی مشترک خود را در خطر فروپاشی قرار دهد. برخی مواقع با ارائه راهکارهایی منطقی که حاصل ریشه یابی دقیق این موضوع می باشد خانواده دوباره سر پا می شود و به شرایط نرمال خود باز می گردد. اما باید توجه داشته باشید که ترمیم آنچه که گذشته است به همین سادگی ها و با سرعت اتفاق نخواهد افتاد و کار برای جبران دشوار می باشد.

بررسی مشکلات جنسی

در بسیاری از کشور ها به خصوص در ایران یکی از مهمترین معضلاتی که منجر به فروپاشی خانواده ها می باشد و ازدواج ها را تهدید می کند مسائل و مشکلات جنسی می باشد. این مشکلات معمولا به گونه ای هستند که هیچ یک از زوجین نمی توانند آن را با مشاوران مطرح کنند تا زمانی که کار به نقطه بحرانی میرسد. به همین دلیل باید از خدمات مشاوره ازدواج در خصوص مشکلات جنسی استفاده کرد و این هراس و شرم را کنار گذاشت تا بشود به کمک راهکارهای علمی این مشکل را از بین برد.

بررسی مشکلاتی نظیر خشونت های خانگی

زمانی که یکی از زوجین دچار آسیب ها و خشونت های خانگی می شود معمولا خدمات مشاوره ازدواج برای بازگشت به زندگی تلاش نمی کند. چرا که تحت هیچ شرایطی نباید هیچ انسانی تحت خشونت های شدید خانگی قرار بگیرد. اما خدمات مراکز مشاوره ازدواج به این منظور انجام می شود که فرد آسیب دیده را دوباره برای شروع یک زندگی مشترک یا فردی نرمال به حالت ایده آل با گرداند و فرد آسیب زننده را به گونه ای درمان کند که در زندگی مشترک بعدی و یا زندگی فردی خود دیگر از این اختلالات رنج نبرد.

نتیجه گیری

ما متوجه شدیم که هر مرکز مشاوره ازدواج چه خدماتی را ارائه می دهد. عمده خدمات مشاوره ازدواج مربوط به دوران پس از ازدواج است اما اگر زوجین به این نتیجه برسند که دوره های مشاوره را قبل از ازدواج بگذرانند دیگر شاهد بحران های شدید خانوادگی پس از ازدواج نخواهیم بود و خانواده ها می توانند زندگی امن تری را داشته باشند. از همین رو توصیه می کنیم پیش از ازدواج سعی کنید دوره های مشاوره را سپری کنید تا بتوانید چالش های موجود در زندگی مشترک را تا اندازه ای قابل توجه کاهش دهید و یک زندگی موفق را سپری کنید.

 

به مشاوره نیاز داری؟

فرم زیر رو تکمیل کن

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://drmaazinezhad.com/?p=9133
error: Content is protected !!